The Wedding!

Vilken romantisk dag, vilket bröllop och vilken folkfest i England! Jag har följt vigseln mellan Kate Middelton och prins William och kan rapportera att bröllopsklänningen överträffade alla förväntningar! :)

Kate var otroligt vacker i en Grace Kelly inspirerad bröllopsklänning med underbar handsydd spets från modehuset Alexander McQueen. Jag tyckte det var så roligt att hon valde just Alexander McQueen eftersom hans estetik och konstnärlighet nu kommer att leva vidare för alltid trots hans tragiska bortgång. Det var ett fint sätt att hedra honom och klänningen var gudomligt vacker.
Kate bar utsläppt hår en naturlig makeup, droppformade diamantörhängen, en ganska liten diamanttiara och en höftlång chiffongslöja med sets i kanten. Den otroligt vackra spetsen kallas Carrickmacross-lace och även prinsessan Diana hade den här typen av spets på sin brudklänning. De som arbetat med spetsen har fått byta nålar och tvätta händerna var tredje timma, allt för att spetsen ska hålla sig ren och vacker och felfri. Ett otroligt handarbete!
Klänningen hade ett kort släp om man jämför med Diana som när det begav sig valde att ha världens dittills längsta släp.
Brudbuketten var väldigt enkel men fantastiskt fin med liljekonval och myrten.
William bar en irländsk uniform med röd jacka och var väldigt stilig och kunglig. Att kärleken är äkta syntes verkligen, så härligt!
Filippa som kallas Pippa i England, är Kates syster och hon var maid of honor. Även hon bar en otroligt vacker klänning i vitt från Alexander McQueen. De små näbbarna var helt bedårande!
Här i Sverige är vi ju vana att endast bruden får bära vitt men det gäller alltså inte i England. Hennes klänning var lika vacker som Kates men som sig bör mycket enklare i modellen. Direkt när hon steg ut ur bilen såg jag att det var McQueen eftersom vi känner igen den klassiska formen på Pippas klänning som vi sett på många kändisar under årens lopp.
Något som jag tyckte var fantastiskt roligt var alla coola hattar. Vilken hattparad! Färggranna, enorma och helt galna men ändå höjden av elegans. Vi borde bära mer hattar i Sverige tycker jag!
Här ser vi prinsessan Beatrice galna hatt!
Tara Palmer Tomkinson i kornblått från topp till tå och häftig hatt. Att bära en genomgående färg var verkligen dagens stora trend. Vilket vi också har sett mycket av på vårens catwalk!
Bland gästerna syntes prinsessan Victoria i en laxrosa knälång klänning från Elie Saab och matchande skor med träklack och peeptoe.
Och svensktillverkad matchande hatt, väldigt elegant!
Det var många kändisar inbjudna till bröllopet där ibland paret Beckham och Elton John.
Höggravida Victoria Beckham var supersnygg i en marinblå väldigt enkel klänning, sotad ögonmakeup, håret uppsatt i hästsvans och en häftig hatt från Philip Tracy. David Beckham var snyggaste manliga gästen med frack och hög hatt.
Premiärministerns fru Samantha Cameron valde den färgstarka trenden som vi ser så mycket av i vår med en starkt turkos klänning från brittiska modehuset Burberry. Caroline Middelton, till höger, är Kates mamma och hon bar en väldigt elegant ljusblå kappa och matchande hatt.
Efter vigseln som sågs av ca 3 miljarder människor runt om i världen åkte brudparet i cortege med häst och vagn och vinkade till alla festglada miljoner britter som samlats längst gatorna.
Och till folkets jubel avslutades bröllopet med en kyss på balkongen på Buckingham palace!

Kommentarer:

1 Michaela:

Alltså jag säger bara... Hur vacker var inte Kate!!! :) Fantastisk klänning. Livet och överdelen med spetsen o korsetten är sagolik :) Hon och William känns verkligen som gjorda för varandra, värme och lycka rakt igenom. Fick gåshud flera ggr, så fint!

2 karin:

Verkligen snygg klänning, jag vill ha något liknande på mitt bröllop.. Någon gång i framtiden ;)

Hattarna var lite väl galna tycker jag, speciellt Beatrice "älg-hatt".



Däremot tänker jag lite på de två klänningarna som Victoria bar, den röda och den crémefärgade.. Båda var draperade runt magen. Undrar om det är en liten bebis på gång? ;)

3 Jennie:

hahah hahah sten coolt med hattarna! :D Nått jag aldrig skulle använda men tycker att de är jätte häftigt att det är så stort i engeland :)

4 Ellie:

Michaela: Jag med!! Jag håller med dig på alla punkter och klänningen var verkligen sagolik liksom Kate, vilket fint par!



Karin: Ja det är nog många som undrar det, jag tror säkert att det är en liten bebis på gång där, inte för att det syntes det minsta på henne men på grund av draperingarna just över magen! :) Åh ja i en sån klänning skulle du ju se ut precis som Kate, skulle passa dig perfekt! Ha, ha ja helt galna hattar men kul! :)



Jennie: Ha, ha, ja nej möjligtvis skulle jag kunna tänka mig att bära Victoria Beckhams hatt eller prinsessan Victorias men de andra var lite väl galna, men precis som du så tycker jag att det är superroligt att hattar är så trendigt i England och önskar det var lite roligare med det även här i Sverige! :)

Kommentera här: