Cote D'Azur Day 9! Cannes!


Dag 9, måndag på andra veckan i Frankrike började med härligt väder så det fick bli stranden. Vi ville ta vara på varje solglimt i och med att vädret var lite varierande men på stranden blåste det rejäl storm, det var knappt man kunde hålla sig kvar på piren. :) Så...


...vi tog snabbtåget, tog bara 8 minuter, så var vi framme i fantastiska, glamourösa och mytomspunna Cannes.


Här står jag på röda mattan på den berömda trappan till den stora salongen som man alltid ser under den stora filmfestivalen i Cannes varje sommar. Tyvärr fick jag ingen aftonklänning från Dior till mitt rödamattan moment, men jag kände mig nöjd med min söta sailorinsprerade klänning från Rare, ballerinas från Juicy Couture, halsband från Disney Couture, pilotbågar från Ray Ban och väska från Marc by Marc Jacobs.

Här sitter jag på den berömda Croisetten, gatan där det ligger lyxhotel och designerbutiker på ena sidan och strand och hav på andra sidan.

Vi köpte var sin varm panini och satte oss på en bänk och spanade på Cannesfolket som antingen släntrade hem från stranden i sexiga bikinis och guldiga beachbags eller redan var på väg ut för kvällen i långa chiffongmaxiklänningar eller tighta fodral och höga klackar. Mycket bling-bling! :)

Vi kikade på berömda lyxhotellet Carlton. Och jag gick förbi en tjej klädd i en helt fantastisk Alaia-klänning, en blänkande Hermes Birkin väska och svarta Louboutins med det glansigaste mest välfönade håret jag någonsin sett, jag ville hellre fota henne än hotellet, ha,ha, fab-u-lous!!! ;)

Jag spanade in spetsparadiset som var skyltningen i Valentinobutikens skyltfönster, Valentino Lace Land.


Dog lite när jag spanade in alla coola grejer hos DSquared och...


...stilrena minimalistiska plagg, väskor och skor hos Celine. Ville ta med mig dem här stövlarna hem!


Sen blev det en drink på en mysig bar (så jag fick lugna mer mig efter att nästan ha bränt hela resebudgeten på en Balenciagabeachbag och ångrat mig i sista sekund). :) Under tiden vi satt där såg vi så många Ferraris, Porshar, Bentleys, Rolls Roys och Lambourghinis, vi tappade räkningen någon gång efter 22 stycken. Innan vi styrde stegen...


... mot gamlastan i Cannes. Vi hittade en helt otroligt mysig vindlande gränd/gata som gick uppåt där det fanns flera hundra små restauranter som hål i väggen, där det var helt fullt med folk på varje ställe. Stämningen var otroligt mysig och häftig, som ingen annan stans jag har varit.


Vi fortsatte uppåt ända till vi kom fram till slottet där det var en helt underbar romantisk utsikt över...


...hustaken i gamla stan. Det kändes som om man plötsligt befanns sig mitt i den tecknade filmen Lady & Lufsen, med tvätt på sträcken mellan husen och en lysande måne. :)

Och ännu vackrare utsikt över hela Cannesbukten.


Vi var nästan ensamma där uppe, det var riktigt varmt och en ljuvlig kvällsbris och musiken och skratten från folklivet nere i stan letade sig upp som klingande ljud uppför berget, slottet var vackert upplyst i bakgrunden och vi kikade på stjärnorna och lyxbåtarna i havet med stjänkikare. Jag minns den här stunden speciellt från resan för att det var så romantiskt och magiskt.

Vi gick tillbaka ner till den mysiga restaurantgatan och fick bord utomhus på ett supermysigt litet hål i väggen. Där åt vi en helt fantastisk 3 rättersmiddag som förvånande nog var riktigt billig. Det blev sallad med inbakad chevre till förrätt, färsk grillad fisk till huvudrätt och...

...creme brulé till efterrätt, såååå gott!!


Ser ni i bakgrunden, hur mysigt det var? Alla satt ute och åt i den långa vindlande gränden, det var tända ljus, vackra dukningar, massor av folk och gatmusikanter som spelade musik. Efter middagen tog vi tåget hem till Antibes igen och gick hela vägen hem i månskenet. Det var en fantastisk dag, en av dem bästa på hela resan! ♥

Kommentera här: